پشتیبانی سریع : ۰۹۱۵۷۰۴۴۴۰۴ – ۰۲۱۷۱۰۵۳۸۳۲ 

دوربین های مداربسته

دوربین های مداربسته چیست؟

واژه “دوربین مداربسته” برگرفته از چند کلمه انگلیسی  Closet Circuit Television یا به طور کلی CCTV می باشد .  معنی لغوی آن جعبه جادویی مداربسته است که به دوربین هایی گفته می شود که در جای خود به صورت ثابت می باشند و تصاویر را ارسال می کنند.

همانطور که می دانید دوربین های مداربسته در امور نظارتی، حفاظت و سیستم های مانیتورینگ امنیتی به کار می رود . این واژه بیشتر به همین موضوع مرتبط می باشد،

اما کاربرد های دوربین مدار بسته به سیستم های حفاظتی محدود نمی باشد و از آن فراتر نیز می رود مانند کاربردهای صنعتی، نظامی، پلیسی، فضایی، کنترل ترافیک، ارتباطات ویدیویی و تصویر برداری نامحسوس.

دوربین های مداربسته

تاریخچه دوربین های مداربسته

دوربین‌های مداربسته عمدتاً جهت نظارت بر اماکن داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند و با توجه به شرایط محیطی انواع مختلفی دارند.

اولین دوربین مداربسته در سال ۱۹۴۲ توسط شرکت زیمنس آلمان جهت نظارت بر نحوه شلیک موشک در ایستگاه پرتاب این موشک نصب گردید . تقریباً هفت سال بعد سیستم‌های مداربسته تجاری وارد بازار شد که استفاده از این نوع دوربین‌ها نیازی به اخذ مجوز دولتی نداشت.

 

اولین دوربین‌های تحت شبکه در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت Axis و با استفاده از بیس نرم افزاری لینوکس تولید شد.

این دوربین تحت شبکه بر مبنای استانداردهای HTTP و RTSP طراحی شده بود و از استانداردهای IP جهت ارسال تصاویر استفاده می کند.

 

ساختار اصلی دوربین مداربسته

  • بدنه دوربین : شامل قاب اصلی، قاب پوششی(بیرونی) که با توجه به محیط و فضای موجود آن را انتخاب می کنند.
  • لنز دوربین : لنز معمولی یا لنز زوم، پیچ های تنظیم فوکوس و زوم که در برخی از دوربین ها موجود است.
  • قسمت های الکترونیکی دوربین : بورد اصلی دوربین، سنسور، کانکتور و بورد تغذیه دوربی

 

انواع دوربین های مداربسته

دوربین های مداربسته بر مبنای شکل ظاهری و نحوه کاربرد نامگذاری می شوند و شامل دو دسته کلی آنالوگ  و آی پی در انواع مختلف زیر هستند که از نظر انتقال تصاویر به دو نوع بی سیم و با سیم تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • دوربین مداربسته دام(Dome) : دام در اصطلاح به معنای گنبد می باشد که در دوربین مداربسته به شکل بدنه این دوربین ها اشاره می کند . این دوربین های مدار بسته بیشتر برای نصب بر روی سقف طراحی شده است و در اشکال متفاوتی در بازار موجود می باشد . صرف نظر از قابلیت نوع لنز یا دید در شب و یا نوع امواج به کلیه دوربین های سقفی گنبدی شکل دوربین دام گفته می شود.

  • دوربین مداربسته اسپید دام چرخشی(Speed dome) : به همان دوربین های گنبدی شکل گردان یا ptz گفته می شود که با نام های مختلف دیگری نیز آن ها را در بازار می شناسند . این دوربین ها قابلیت چرخش به وسیله کنترل کننده یا اتوماتیک را دارا است . از این دوربین ها بیشتر در مواقعی استفاده می شود که نیاز است که فرد تصاویر دوربین مداربسته را همزمان نظارت کند و می تواند دوربین را به هر جهت که می خواهد بچرخاند و در هر جا که نیاز است زوم کند . دوربین های اسپید دام به دلیل داشتن موتور روی آن ها از قیمت بالاتری نسبت به سایر دوربین های مداربسته برخوردارند.

  • دوربین مداربسته باکس(Box) : باکس که در اصطلاح به معنای جعبه می باشد. نام اصلی این دوربین ها بادی Body camera می باشد، دوربین هایی با بدنه معمولاً مستطیلی شکل و پلاستیکی می باشند که لنز آن به صورت جداگانه روی دوربین نصب می شود و مصارف آن بیشتر به صورت صنعتی می باشد. از آنجا که سایر دوربین ها قابلیت لنز جداگانه را ندارند از این دوربین ها بیشتر در مکان هایی استفاده می شود که از زوم مطلوبی برخوردار باشد.

  • دوربین مداربسته بولت(Bullet) : بولت در اصطلاح به معنای گلوله است. این دوربین ها معمولاً دوربین هایی با بدنه استوانه ای شکل و فلزی می باشند.

  • دوربین مداربسته حرارتی(Themal) : این نوع از دوربین ها تصاویر خود را با توجه به شکل حرارتی محیط می سازند و نور هیچ تأثیری در تصویر ندارد.

  • دوربین مداربسته مینیاتوری : این دوربین های سوزنی دوربین های کوچکی هستند که مورد استفاده آن ها دوربین مداربسته مخفی می باشد . معمولاً در استفاده از دوربین های مداربسته مخفی دوربین هایی پیشنهاد می شود که دوربین بیسیم یا همان دوربین وای فای بوده و قابلیت مشاهده آنلاین روی موبایل را داشته باشد . گفتنی است نصب  اینگونه دوربین ها تنها با ارائه مجوز نصب از مراجع ذی صلاح امکان پذیر می باشد.

  • دوربین مداربسته خودرو : دوربین خودرو یا به عبارت دیگر Dash Cam یک وسیله کاملاً امنیتی و نظارتی است و در بالا بردن امنیت خودروی شما نقش بسیار زیادی دارد . دوربین خودرو امروزه در بزرگ ترین کمپانی های تولیدکنندگان اتومبیل مورد توجه قرار می گیرد و جزء الزامات خودرو به شمار می آید . از دوربین مدار بسته خودرو به عنوان دوربین جلو خودرو  و یا دوربین عقب خودرو نیز یاد میشود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

نکات نگهداری خودرو

نگهداری از خودرو و نکات صحیح فنی یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان خودرو می‌باشد؛ استفاده نادرست از اتومبیل سبب خراب شدن خودرو می‌شود به طور

ادامه مطلب »