پشتیبانی سریع : ۰۹۱۵۷۰۴۴۴۰۴ – ۰۲۱۷۱۰۵۳۸۳۲ 

قوانین اجاره خودرو در ایران چگونه است؟

قوانین اجاره ماشین چیست؟ بیمه خودرو اجاره شده چگونه است؟ مدارک مورد نیاز جهت اجاره ماشین چیست؟
امروزه افراد زیادی هستند که تمایل به اجاره اتومبیل‌ دارند به عنوان مثال برخی از افراد اتومبیل را جهت ماشین عروس، مسافرانی که از کشورهای مختلف به ایران آمده‌اند، افرادی که خودرو آن‌ها آسیب دیده است یا دردست تعمیر می‌باشد و خیلی از موارد دیگری که منجر به اجاره خودرو می‌شود؛ اما اگر جزو افرادی هستید که با قوانین اجاره خودرو آشنا نیستید با ما همراه باشید.

اجاره ماشین
اجاره ماشین

قوانین اجاره خودرو چیست؟

برای اجاره ماشین شما باید یک قرارداد اخذ کنید، همانند تمامی قراردادهای رسمی، قوانین اجاره در این قرارداد باید ذکر شود.

از قوانین اجاره خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- مشخصات و ویژگی‌های خودرو

2- مشخص بودن زمان قرارداد

3- طبق قرارداد، خودرو  از لحاظ فنی بطور سالم در اختیار مشتری قرار داده شده و تمام مشخصات فنی خودرو در قرارداد ذکر می‌شود.

4- در زمان قرارداد، در صورت پیدا کردن مشکل فنی، مشتری موظف است ضمن هماهنگی‌های لازم با موسسه، خودرو را تعمیر کند و هزینه تعمیر خودرو  برعهده موسسه می‌باشد؛ در صورت عدم آگاهی به موسسه، مشتری موظف به پرداخت هزینه تعمیر ماشین می‌باشد. بطور کلی مخارج تعمیرات، نگهداری و بیمه خودرو بر عهده موسسه می‌باشد.

5- در زمان اجاره ماشین مشتری موظف به پرداخت مبلغی به عنوان ضمانت می‌باشد. بخشی از این مبلغ پس از اتمام قرارداد نزد موسسه باقی خواهد ماند و مابقی مبلغ پس از دریافت گواهی عدم خلافی خودرو به مشتری بازگردانده می‌شود.

6- حفظ و نگهداری از خودرو در زمان اجاره برعهده مشتری می‌باشد در صورت کوتاهی و عدم نگهداری صحیح از خودرو مشتری موظف به پرداخت خسارت وارده بر خودرو می‌باشد.

7- برخی از موسسات در قرارداد اخذ می‌کنند که مشتری حق اجاره خودرو را به شخص دیگری ندارد و در صورتی که این بند در قرارداد ذکر شده باشد و مشتری خلاف آن عمل کند موسسه حق فسخ قرار داد را دارد.

8- طبق قرارداد، اجاره ماشین بعد از تاریخ مقرر منقضی شده و مشتری موظف به تحویل خودرو در زمان مقرر می‌باشد؛ در صورت تاخیر، مشتری موظف به پرداخت جریمه می‌باشد.

ماشین اجاره‌ای
ماشین اجاره‌ای

قوانین راهنمایی و رانندگی برای خودروهای مختلف

هرگونه تخلف رانندگی، برعهده راننده می‌باشد و موسسه می‌تواند پس از احراز هویت و ثابت کردن مالکیت خود، خودرو را تحویل بگیرد و موسسه هیچگونه مسئولیتی در قبال آن تخلف نخواهد داشت.

مدارک لازم جهت اجاره خودرو

برای اجاره خودرو مشتری موظف به ارائه گواهینامه رانندگی، یک فقره سفته یا چک به عنوان ضمانت به مبلغ ارزش خودرو درخواستی، کارت شناسایی معتبر، جواز کسب برای مشاغل آزاد و چک کارمندی برای کارمندان بخش دولتی می‌باشد.

نکاتی که در حین اجاره خودرو باید بدانید:

  • چنانچه خودرو را به همراه راننده اجاره نمایید؛ دیگر نیازی به دادن ودیعه و یا ارائه چک به موسسه نمی‌باشید.
  • اگر قصد اجاره خودرو را دارید بهتر است خودرو‌ای را اجاره کنید که دارای بیمه بدنه و شخص ثالث است زیرا موجب اطمینان خاطر شما می‌شود.
  • ممکن است شما آشنایی کامل با خودروای که اجاره کرده‌اید را نداشته باشید. حتما در زمان تحویل از مامور تحویل خودرو بخواهید تا نحوه کارکردن با تمام موارد خودرو از قبیل چراغ، برف پاکن، سیستم سرمایشی و گرمایشی، سیستم صوتی و… را به شما آموزش دهد.
  • قبل از تحویل خودرو از سالم بودن فنی خودرو اظمینان حاصل فرمایید و سپس خودرو را تحویل بگیرید.
  • حتما خودرو را در ساعت مقرر در قرارداد به موسسه تحویل دهید، در غیر اینصورت موظف به پرداخت جریمه خواهید شد.
  • یک قرارداد کامل با موسسه به خاطر مواردهای جزئی نیز بنویسید؛ به عنوان مثال، شرایط ظرفیت باک بنزین را با مسئولین موسسه به توافق برسید زیرا در هنگام تحویل خودرو ملزم به تحویل ظرفیت باک خودرو طبق قرار داد می‌باشید.
  • مشتری موظف است به ازای تاخیر در هر 24 ساعت، اجاره یک روز را پرداخت کند.
  • در بسیاری از قراردادها محدودیت کلیومتر یا عدم محدودیت کلیومتر نوشته شده است و اکثر مشتری‌ها به آن توجه نمی‌کند. درصورت عدم رعایت این نکته در هنگام تحویل خودرو موظف به پرداخت هزینه اضافی خواهید شد.
اجاره ماشین
اجاره ماشین

نحوه کنترل کردن خودرو

تمامی موسسات علاوه بر دریافت چک ضمانت و دریافت یک مبلغ امانی، خودروهای خود را به وسیله ردیاب چک می‌کنند. امروزه علاوه بر ردیاب برخی از موسسات از دوربین خودرو استفاده کرده و تمامی وقایع خارج از خودرو را ثبت می‌نمایند تا در صورت بروز تصادف مقصر را به درستی شناسایی نمایند.

 

نتیجه گیری

معمولا اکثر موسسات خودرو خود را تحت پوشش بیمه کامل بدنه و شخص ثالث قرار می‌دهند. موسسات اجاره اتومبیل، قانون‌های مختلفی را در قرارداد خود اخذ می‌نمایند. حتما قبل از امضا قرارداد یک بار بطور کامل شرایط موسسه را بخوانید تا در زمان تحویل خودرو دچار مشکل نشوید؛ به عنوان مثال برخی از موسسه‌ها دارای محدودیت کلیومتر می‌باشند، در صورتی که مشتری از کیلومتر مقرر بیشتر از خودرو استفاده کرده باشد موظف به پرداخت هزینه بیشتر می‌باشد و یا برخی از موسسات حق بیرون بردن خودرو از داخل شهر را به مشتری نمی‌دهند و در صورت خارج شدن خودرو از شهر، موسسه می‌تواند قرارداد را فسخ نماید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

نکات نگهداری خودرو

نگهداری از خودرو و نکات صحیح فنی یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان خودرو می‌باشد؛ استفاده نادرست از اتومبیل سبب خراب شدن خودرو می‌شود به طور

ادامه مطلب »