پشتیبانی سریع : ۰۹۱۵۷۰۴۴۴۰۴ – ۰۲۱۷۱۰۵۳۸۳۲ 

عوامل موثر در وقوع انواع تصادف

قطعا همه ما می‌دانیم که رانندگی نیاز به مهارت دارد. اما عوامل بسیاری هم در وقوع انواع تصادف دخیل هستند. بخصوص در کشور ما عوامل جاده‌ای و کیفیت نامطلوب راه‌ها تاثیر زیادی در هر چه بیشتر شدت یافتن تصادفات دارد؛ خودروهای غیر استاندارد، رانندگان ناشی، خواب‌آلودگی، عدم رعایت قوانین رانندگی و… همگی از عوامل وقوع تصادف هستند. اما در اکثر تصادفات که مقصر اصلی حادثه، اشتباهات فردی و انسانی شناخته می‌شود، باز هم به نظر می‌رسد که با مطلوب بودن وضعیت جاده‌ها، حداقل شدت سانحه به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

دو عامل اصلی وقوع انواع تصادف در ایران، وضعیت نامناسب جاده‌ها و کیفیت نامطلوب خودروهاست. با ترکیب این دو عامل، اکثر تصادفات در ایران تبدیل به یک فاجعه می‌شوند.

سالانه حدود 50 میلیون نفر در اثر انواع تصادف در سراسر جهان کشته می‌شوند. تقریبا می‌توان گفت چیزی حدود 1 میلیون و 300 هزار کیلومتر راه و آزادراه در کشورمان وجود دارد که به طور متوسط 300 هزار کشته در طول سال دارند. حدودا 20 درصد از تصادفات در محورهای بین شهری است. پس چیزی که مشخص است، این است که مسئولان راه سازی باید توجه بیشتری به ترمیم جاده‌های خارج شهر داشته باشند.

اکثر جاده‌های موجود در کشور بسیار باریک هستند. به طوری که اتومبیل‌‌ها مجبورند تا با سرعت فراوانی که دارند از کنار هم و در مسیر مخالف عبور کنند. به همین علت و با کوچکترین خطای انسانی، تصادفات شاخ به شاخ رخ می‌دهند که عامل اصلی وقوع فاجعه و تصادفات خونین است.

تصادف شاخ به شاخ
تصادف شاخ به شاخ

 

علل وقوع انواع تصادف

در ادامه به بررسی عوامل اصلی تصادفات می‌پردازیم.

سرعت غیرمجاز، علت اصلی انواع تصادف

بر خلاف تصور اشتباهی که اکثر رانندگان در ذهن خود می‌پرورانند، پدال گاز همیشه نباید تا آخر فشرده شود. برخی فکر می‌کنند اگر راهشان باز باشد باید تا جایی که می‌توانند سرعت خود را افزایش دهند. در صورتی که پلیس با توجه به شرایط جاده، ترافیک جاده‌ها، میزان تصادفات و عوامل دیگر، سرعت مجاز مورد نظر را برای تمام جاده‌ها تعیین کرده است. در صورت عبور از این میزان سرعت‌ها باید منتظر وقوع حوادث گوناگونی باشیم.

تصادف با سرعت غیرمجاز
تصادف با سرعت غیرمجاز

 

خواب‌آلودگی

عامل مهم دیگری که در وقوع انواع تصادف نقش دارد، خستگی بیش از حد و خواب‌آلودگی راننده است. هنگام تعطیلات طولانی مدت مثل عید نوروز، آمار تصادفات به یکباره افزایش چشمگیری به خود می‌گیرد. شاید علت آن را شلوغی جاده‌ها بدانید اما علاوه بر شلوغی، رانندگان سعی می‌کنند تا با ادامه دادن به رانندگی خود در طول سفر حتی در حالت خستگی، سریع‌تر به مقصد خود برسند. اما همین کار باعث کاهش تمرکز و کنترل ذهن می‌شود. به طوری که ممکن است در مواقعی که نیاز به واکنش سریع دارند، تصمیم درستی نگیرند و به عنوان مثال به جای ترمز، پدال گاز را بفشارند.

خواب آلودگی

 

رانندگی به هنگام شب

شاید با رعایت این عامل، با یک تیر دو نشان بزنید. به طوری که اغلب رانندگانی که شبانه رانندگی می‌کنند، خواب‌آلود هستند. ضمن اینکه شب‌ها دید راننده بسیار کاهش می‌یابد. به همین علت هم باید از سرعت حرکت خود بکاهیم و محتاطانه‌تر رانندگی کنیم. بیشتر رانندگان اتوبوس و کامیون که مجبورند شبانه رانندگی کنند باید حتما از بینایی خوبی برخوردار باشند و همچنین از کمک راننده در کنار خود استفاده کنند تا در مواقع خستگی بتوانند استراحت کنند.

رانندگی در شب

 

رانندگی در بارندگی

عامل دیگر وقوع انواع تصادف ، لغزندگی جاده‌ها در هنگام بارش باران و برف می‌باشد. در چنین شرایطی باید از سرعت خود کاسته و دقت بیشتری را به خرج دهیم. زیرا در سرعت زیاد، ترمز ناگهانی باعث لیز خوردن و کشیده شدن خودرو بر روی زمین می‌شود. به همین علت باید علاوه بر کاهش سرعت، فاصله خود تا ماشین جلویی را نیز افزایش دهیم.

رانندگی در باران
رانندگی در باران

 

صحبت کردن با تلفن همراه

از عوامل انسانی وقوع تصادفات، حواس پرتی و عدم تمرکز کافی است. اغلب رانندگان هنگام تصادف، در حال صحبت با تلفن همراه، پیامک زدن و یا خوردن وآشامیدن هستند که همه این‌ها باعث از دست دادن کنترل خودرو خواهد شد.

خطر استفاده تلفن همراه در رانندگی

 

نقص فنی خودرو

هرگونه اشکال فنی در وسایل نقلیه شامل نقص سیستم ترمز، چرخ‌ها، لاستیک‌ها، سوخت‌رسانی، انتقال نیرو و… باعث کاهش ایمنی خودرو می‌شود. برای چک کردن بخش‌های فنی خودرو باید سالانه خودروی خود را به سازمان‌های معاینه فنی تحویل داده تا اشکالات موجود را رفع کنیم. در غیر این صورت حتی اگر در بین راه هم متوجه نقص فنی شویم، مجبوریم تا در کنار جاده‌ها توقف کنیم که خود عامل خطرناکی در وقوع تصادف است.

نقص فنی در خودرو
نقص فنی در خودرو

 

انواع تصادف

تصادفات به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه هر کدام از آن‌ها را نام می‌بریم:

  • تصادفات عمدی منجر به قتل
  • خودکشی
  • قتل غیرعمد
  • سرعت غیرمجاز
  • مستی
  • نداشتن گواهینامه
  • تصادف منجر به جرح
  • تصادف منجر به خسارت

همان طور که در گزینه‌های بالا مشاهده می‌کنید عواملی مثل سقط جنین، خودکشی و… وجود دارند که به صورت عمدی توسط افراد مختلف به وجود می‌آید. اما پیش از وقوع حادثه باید تلاش کرد تا در صورت وقوع چنین حوادثی، مدرکی برای اثبات مقصر نبودن خودمان داشته باشیم. نصب دوربین خودرو جهت ثبت وقایع، یکی از راه‌های مناسب جهت جمع‌آوری مدرک مورد نیاز می‌باشد.

صحبت نهایی:

در نهایت سعی داشته باشید تا رانندگی ایمن و با دقت، از خطرات احتمالی بکاهید. ضمن اینکه اگر بتوانید در مواقع خلوت، سفر کنید و از جاده‌های مناسب رفت و آمد داشته باشید، رانندگی ایمن‌تری خواهید داشت.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

نکات نگهداری خودرو

نگهداری از خودرو و نکات صحیح فنی یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان خودرو می‌باشد؛ استفاده نادرست از اتومبیل سبب خراب شدن خودرو می‌شود به طور

ادامه مطلب »