پشتیبانی سریع : ۰۹۱۵۷۰۴۴۴۰۴ – ۰۲۱۷۱۰۵۳۸۳۲ 

تصادف وحشتناک نتیجه چیست؟

برخی عادت‌های اشتباه و نادرست رانندگان منجر به تصادف وحشتناک می‌شود و گاهی نیز بی‌دقتی برخی رانندگان گریبان‌گیر رانندگان دیگر می‌شود و زندگی را به کام افراد دیگر نیز تلخ می‌کند.

تصادفات وحشتناک نتیجه چیست؟ آیا بی‌دقتی رانندگان موجب تصادفات وحشتناک می‌شود؟ پایین بودن ایمنی خودرو‌ها و استاندارد نبودن جاده‌ها در تصادفات چقدر تاثیرگذار است؟

در اینجا قصد داریم به علل اصلی تصادفات جاده‌ای بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

تصادف وحشتناک

به تصادفاتی گفته می‌شود که در آن خسارت‌های جبران ناپذیری به راننده، سرنشینان خودرو و خودرو وارد می‌شود و معمولا این خسارات جبران ناپذیر می‌باشند. خسارتی همچون فوت افراد و یا جراحت‌های شدید مانند قطع نخاع که امکان برگشت سلامتی به طور قطع غیر ممکن خواهد بود را تصادفات وحشتناک می‌گویند.

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه حدود یک میلیون نفر جان خود را در تصادفات رانندگی از دست می‌دهند و بیش از 52 میلیون نفر نیز دچار جراحت و مصدومیت‌های شدید می‌شوند.

تصادف

عامل ایجاد تصادف وحشتناک چیست؟

برخی از افراد بر این باورند که علت اصلی تصادفات وحشتناک پایین بودن ایمنی خودروها و جاده‌های برون شهری می‌باشد. این استدلال کاملا درست است که بیشتر خودروها از امنیت پایینی برخوردار می‌باشند اما رانندگان نیز نقش اساسی در ایجاد تصادفات دارند.

در رانندگی، هوشیاری و واکنش سریع بسیار مهم است اما طبق بررسی‌های انجام شده دلیل اصلی ایجاد تصادف‌های وحشتناک عدم رعایت سرعت مجاز و خواب آلودگی رانندگان می‌باشد.

متاسفانه در دو دهه اخیر بیش از نیم میلیون نفر از هموطنانمان به دلیل عدم رعایت سرعت مجاز و خواب آلودگی جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر تصادفات وحشتناک در جاده‌‌های خارج از شهر و اتوبان‌ها رخ می‌دهد زیرا در اتوبان و جاده‌های خارج از شهر، سرعت بالا و خستگی بسیار رواج دارد.

از علل ایجاد تصادفات نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

عدم وجود تمرکز

یکی از دلایل ایجاد تصادف وحشتناک عدم وجود تمرکز می‌باشد. داشتن تمرکز و دقت بالا در هنگام رانندگی یکی از ارکان مهم و حیاتی به شمار می‌آید. در هنگام رانندگی از خوردن مشروبات الکلی، خوردن و آشامیدن، صحبت و کار کردن با تلفن همراه جدا خودداری نمایید. زیرا موجب می‌شود تا تمرکز شما از بین برود. اغلب تصادفات هنگامی رخ می‌دهند که رانندگان در حال صحبت با تلفن همراه می‌باشند.

سرعت غیرمجاز در تصادف وحشتناک

متاسفانه اغلب رانندگان به تابلو حداکثر سرعت مجاز توجه نمی‌کنند و با سرعت بالاتری رانندگی می‌کنند. همانطور که در بالا اشاره کردیم اغلب تصادفات وحشتناک در سرعت بالا رخ می‌دهند. درواقع سرعت‌های غیرمجاز عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه دارند.

هر چقدر سرعت بیشتر باشد کنترل خودرو سخت‌تر می‌شود. پایین بودن ایمنی خودرو تاثیر بسزایی در ایجاد تصادفات وحشتناک دارد اما رعایت قوانین موجب می‌شود آمار تصادفات به حداقل برسد. ما نمی‌توانیم ایمنی خودرو خود را بالا ببریم اما می‌توانیم با رعایت قوانین مانند رعایت حداکثر سرعت مجاز  آمار تصادفات را به حداقل برسانیم.
هرچه سرعت شما کمتر باشد کنترل خودرو در صورت بروز حادثه راحت‌تر شده و صدمات نیز کاهش پیدا می‌کند.

سرعت غیر مجاز
سرعت غیر مجاز

عدم وجود تجربه کافی

تجربه در رانندگی بسیار مهم است؛ رانندگان بین شهری حداقل باید یک یا دو سال تجربه رانندگی مداوم در شهر را داشته باشند. زیرا در اتوبان و جاده‌های بین شهری به دلیل بالا بودن سرعت، کنترل ماشین سخت می‌شود. درواقع راننده در اتوبان باید خود را برای حوادث احتمالی آماده کنند. به عنوان مثال هنگامی که لاستیک خودرو می‌ترکد راننده باید ضمن حفظ آرامش ماشین را در سرعت بالا کنترل کرده و از چپ شدن خودرو جلوگیری نمایید. ولی ممکن است یک راننده تازه کار نتواند خودرو را در سرعت بالا کنترل نماید.

سبقت غیر مجاز

یکی از دلایل دیگر تصادفات، سبقت غیر مجاز می‌باشد، بسیاری از تصادفات هنگامی رخ می‌دهد که رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی توجه نمی‌کنند و قوانین را زیر پا می‌گذارند سبقت گرفتن در پیچ‌ها و جاهایی که رانندگان دید کافی ندارند عامل ایجاد تصادفات در جاده‌های دوطرفه می‌باشد.

عدم رعایت فاصله

عدم رعایت فاصله با خودرو جلویی سبب می‌شود تا رانندگان نتوانند در مواقع مورد نیاز عکس‌العمل سریع نشان دهند که همین امر موجب تصادف وحشتناک می‌شود. رعایت فاصله سبب می‌شود تا هنگامی که خودرو جلویی به هر دلیلی به صورت ناگهان ترمز کرد و ایستاد، راننده بتواند به راحتی خودرو را کنترل کند و از وقوع تصادف جلوگیری نمایید.

عدم رعایت فاصله مجاز
عدم رعایت فاصله مجاز

خستگی و خواب آلودگی و ایجاد تصادف وحشتناک

63 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد؛ رانندگان باید به ازای هر دوساعت رانندگی در خارج از شهر، پانزده دقیقه استراحت نمایند. همچنین قبل از رانندگی از خوردن قرص و شربت‌های خواب‌آور جلوگیری نمایید و حتما قبل از رانندگی برون شهری استراحت کنید.

نتیجه گیری

همه ما این جمله را شنیده‌ایم که “دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است” عجله و شتاب‌زدگی به هنگام رانندگی را کنار بزنید و با آرمش و تمرکز بالا رانندگی کنید. نداشتن تمرکز و رعایت نکردن قوانین، هم گریبان خودتان را می‌گیرد و هم ممکن است گریبان فرد دیگری را گرفته و موجب تصادف وحشتناک جاده‌ای شود.

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

نکات نگهداری خودرو

نگهداری از خودرو و نکات صحیح فنی یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان خودرو می‌باشد؛ استفاده نادرست از اتومبیل سبب خراب شدن خودرو می‌شود به طور

ادامه مطلب »