پشتیبانی سریع : ۰۹۱۵۷۰۴۴۴۰۴ – ۰۲۱۷۱۰۵۳۸۳۲ 

امانت دادن خودرو و مسئولیت خسارت در تصادفات

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که خودرویتان را در اختیار دیگران قرار می دهید باید نکاتی را در رابطه با مسئولیت های مدنی مسببان تصادفات رانندگی بدانید. چرا که در صورت بروز حادثه ممکن است متحمل ضرر زیادی شوید. در این مطلب به طور کامل در رابطه با امانت دادن خودرو و راهکارهای ایمنی در این زمینه توضیح می دهیم.

امانت دادن خودرو

همانطور که می دانید پلاک خودروها شخصی است و با انتقال مالکیت پلاک خودرو نیز عوض می شود. در بعضی موارد فروشنده به خریدار وکالت می دهد تا اعمال تعویض پلاک خودرو را انجام دهد. اما ممکن است خریدار تعویض پلاک را به تاخیر بیاندازد و با خودروی که پلاک آن به نام فروشنده است تصادف کند.

از طرفی دیگر شاید شما از جمله افرادی باشید که گاها خودرویتان را به دیگران قرض می دهید. یا اینکه خودرویی را خریداری کرده و آن را به راننده سپرده اید. به طور کلی امانت دادن خودرو مسئولیت هایی را برای شما و فردی که خودرو را در اختیار دارد ایجاد می کند.

امانت دادن خودرو
امانت دادن خودرو می تواند موجب بروز دردسرهای زیادی شود بنابراین تا حد ممکن از این کار اجتناب کنید.

حادثه هیچگاه خبر نمی کند اما هر فرد عاقلی باید زمینه ای برای عکس العمل مناسب در شرایط بحرانی ایجاد کند. با اینکه طبق قانون پرداخت هزینه ها و خسارات حاصله از تصادف به عهده راننده است اما این امکان وجود دارد که راننده زیر حرف زده و ادعا کند خودرو در اختیار وی نبوده است.

احتمالات گوناگون دیگری نیز در این زمینه ها وجود دارد. ما در ادامه به شما در رابطه با حقوقتان به عنوان صاحب اصلی خودرو و قوانین تصویب شده در زمینه پرداخت خسارت تصادف توضیح می دهیم.

مسئولیت مدنی در تصادفات رانندگی

قاعده کلی در زمینه امانت دادن خودرو و پرداخت هزینه تصادف در طول این مدت اینگونه است که مسئولیت تصادف با مباشر و مرتکب جرم یعنی راننده است.

در صورتیکه راننده تصادف کند تمام هزینه های به وجود آمده به عهده وی می باشد. در صورتیکه تصادف منجر به فوت کسی شود مجازات 6 ماه تا 3 سال حبس با راننده است و مالک خودرو متحمل مجازات نخواهد شد. البته در صورتیکه اتفاق رخ داده شده عمدی باشد و مالک خودرو شریک جرم باشد برای وی نیز مجازات اعمال خواهد شد.

امانت دادن خودرو
نصب دوربین خودرو بهترین راهکار برای مقابله با رخدادهای غیرمنتظره می باشد.

در صورت بروز حادثه مالی و بدنی جبران خسارات بر عهده شرکت بیمه است. در این شرایط خسارت وارد شده به خودروی طرف مقابل یا دیه مربوطه توسط بیمه پرداخت می شود و در صورتیکه خودرو شما نیز شامل بیمه بدنه باشد بیش از 50 درصد خسارت را بیمه پرداخت می کند. پرداخت الباقی مبلغ خسارت نیز برعهده راننده مسبب حادثه است.

در صورتیکه وسیله نقلیه فاقد بیمه نامه باشد شخص زیان دیده بایستی برای خسارت های بدنی خود دادخواستی به راننده و صندوق خسارات بدنی بدهد. در این حالت صندوق دیه فرد آسیب دیده را پرداخت می کند و سپس مبلغ پرداختی از مسبب تصادف که همان راننده است گرفته می شود.

 راه مقابله با انکار حادثه توسط راننده

در وهله اول به شما توصیه می کنیم که تا حد امکان خودرو شخصی خود را در اختیار سایرین قرار ندهید. اما در صورتیکه مجبور به این کار باشید بهتر است که موارد ایمنی را تا حد ممکن رعایت کنید.

امانت دادن خودرو
ارائه فیلم از تصادف باعث می شود که پروسه پرونده تصادف خودروی شما، با سرعت بالایی پیش برود.

در صورتیکه شما خودرویتان را به دیگری قرض داده باشید و وی تصادفی کرده باشد این امکان وجود دارد که منکر جریان شود.در این صورت اثبات جریان کار ساده ای نیست.

حتی اگر این موضوع با پیگیری مقامات اثبات هم شود قطعا زمان زیادی طول کشیده و شما درگیری زیادی با این موضوع پیدا می کنید. در اینگونه مواقع داشتن دوربین خودرو می تواند راهکار نجات شما باشد.

امروزه دوربین های خودرو پیشرفت بی نظیری داشته اند و شما می توانید انواع متعددی از دوربین های مخفی خودرو، دوربین جلو خودرو، دوربین عقب خودرو و … را نصب کنید.

در این شرایط حتی اگر راننده خودرو نیز مقصر نباشد مقصر اصلی حادثه به راحتی قابل تشخیص بوده و کار شرکت بیمه و پلیس راهنمایی و رانندگی نیز ساده تر می شود.

در صورتی هم که خودروی دیگری با ماشین شما تصادف کرده باشد دوربین خودرو می تواند پلاک و مشخصات خودروی مذکور را ضبط کرده و شما می توانید از مسبب حادثه شکایت کنید. 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

نکات نگهداری خودرو

نگهداری از خودرو و نکات صحیح فنی یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان خودرو می‌باشد؛ استفاده نادرست از اتومبیل سبب خراب شدن خودرو می‌شود به طور

ادامه مطلب »