پشتیبانی سریع : ۰۹۱۵۷۰۴۴۴۰۴ – ۰۲۱۷۱۰۵۳۸۳۲ 

انواع دزدگیر ماشین و معرفی آن‌ها

امروزه برقراری امنیت خودرو، امری مهم تلقی می‌شود. از طرفی نیز با افزایش روزافزون قیمت خودرو و لوازم داخل آن نظیر سیستم ماشین، اهمیت این موضوع را دوچندان کرده است. نصب انواع دزدگیر ماشین یکی از مهم‌ترین کارها جهت ایجاد امنیت خودرو می‌باشد.

به نوعی با نداشتن ماشین یک دردسر و با داشتن آن، هزار دردسر برای خود به وجود می‌آوریم. مراقبت از ماشین کار بسیار دشواری به نظر نمی‌رسد. فقط کافی است پیش از وقوع اتفاقی، برخی موارد را رعایت کرده باشید تا خیالتان از بابت ایجاد امنیت ماشینتان راحت باشد.

حال با توجه به اهمیت این موضوع، اغلب افرادی که به تازگی ماشین خریداری کرده‌اند، در درجه اول به دنبال تهیه یک دزدگیر مناسب هستند. یک دزدگیر مناسب باید علاوه بر ایجاد امنیت بالا، امکانات دیگری نظیر آنتن‌دهی مناسب، نحوه استفاده آسان و… را هم داشته باشد.

البته برخی از دزگیرها قابلیت‌های بخصوصی دارند که در ادامه به بیان آنها خواهیم پرداخت.

ضمن اینکه انواع دزدگیر ماشین وجود دارد که هرکدام از آن‌ها کاربرد خاصی دارند که کاربر می‌تواند بسته به نیازش آن‌ها را انتخاب کند. این موارد شامل دزدگیرهای ساده، دزدگیرهای تصویری و دزگیرهای سیم‌کارت‌خور می‌باشند. با ما همراه باشید تا با یکدیگر هرکدام از این موارد را بررسی کنیم.

دزدگیر ماشین ساده

مهم‌ترین مزیت این نوع از دزدگیرها، سطح قیمت پایین‌تر آن نسبت به انواع دیگر است. اما خب به همان مقدار هم قابلیت‌های کمتری دارند.

شاید به دلیل قیمت پایین‌تر دزدگیرهای ساده است که میزان بیشتری از مردم ترجیح می‌دهند از این مدل‌ها استفاده کنند. اما از طرفی باید در نظر داشته باشید که در هنگام انتخاب دزدگیر، قطعا ظاهر ریموت‌های این مدل‌ شما را راضی نخواهد کرد. همچنین قابلیت‌هایی که عمدتا دزدگیرهای تصویری دارند هم در این نوع دزدگیرها مشاهده نمی‌شود. مثلا اگر ضربه‌ای به ماشین شما بخورد و شروع به آژیر کشیدن کند، هیچ‌گاه متوجه نخواهید شد که صدای آژیر به چه علت است. شاید دربی از خودرو باز شده باشد و یا ضربه‌ای خورده باشد.

همچنین اگر فاصله شما از ماشین‌تان خارج از محدوده آنتن‌دهی دزدگیر باشد هم متوجه صدای آزیر نخواهید شد و هیچ پیامی هم از طریق ریموت دریافت نخواهید کرد. ضمنا محدوده آنتن‌دهی این نوع از دزدگیرها بسیار کمتر از مدل‌های تصویری و سیم‌کارت‌‌خور است. به طوری که بهترین مدل دزدگیرهای ساده نهایتا ممکن است تا 800 متر برد داشته باشند. به نوعی می‌توان گفت تنها مزیت این دزدگیرها نسبت به قفل مرکزی که در اغلب خودروها وجود دارد، این است که در صورت ضربه خوردن و یا باز شدن درب‌‌ها آژیر به صدا در آمده و با شنیدن صدا متوجه خطر خواهید شد.

شناخته‌شده‌ترین دزدگیرهای ساده در ایران، دزدگیر هوتای و مدل‌های ساده استیل میت می‌باشند.

دزدگیر ماشین ساده
دزدگیر ماشین ساده

 

انواع دزدگیر ماشین تصویری

این نوع از دزدگیرها، دارای ریموت‌های بزرگتر و زیباتر از دزدگیرهای ساده هستند. ضمن اینکه قابلیت‌های گوناگونی هم دارند. برای مثال می‌توان وضعیت کنونی خودرو را بر روی LCD کوچکی که بر روی ریموت آن‌ها وجود دارد مشاهده کرد. اغلب علامت‌های ظاهر شده بر روی LCD این دزدگیرها در مدل‌های مختلف یکسان است. مثلا اگر ضربه‌ای به خودرو خورده باشد، علامت چکش، اگر درب‌ها باز شده باشند، علامت درب باز را نشان می‌دهد. یکی از بهترین مزیت‌های دزدگیر تصویری این است که شما ممکن است فراموش کرده باشید که ماشین را قفل کرده‌اید یا خیر. در این حالت با مشاهده صفحه ریموت و علامت قفل باز یا بسته‌ای که بر روی آن ظاهر می‌شود متوجه باز یا بسته بودن ماشین شوید.

علاوه بر همه این مزیت‌ها، هنگامی که دزدگیر آژیر می‌کشد و شما در فاصله دوری هستید که صدای آژیر را نمی‌شنوید، ریموت شروع به لرزش و صدا می‌کند تا متوجه خطر شوید. ضمن اینکه این دزدگیرها محدوده آنتن‌دهی فوق‌العاده‌ای هم دارند که کار با آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. به طوری که اغلب دزدگیرهای تصویری، تا 1000 یا 2000 متر برد آنتن‌دهی دارند.

اما گذشته از همه این مزایا، باید توجه داشت که مراقبت از ریموت این دزدگیرها بسیار اهمیت دارد. زیرا LCD به کار رفته در آن‌ها بسیار ظریف طراحی شده‌اند که ممکن است تحمل ضربه‌های سنگین را نداشته باشند.

دزدگیرهای تصویری استارت‌خور

دزدگیرهای تصویری به دو مدل تقسیم می‌شوند. اولی مدل ساده آن‌هاست. اما دومی مدل استارت‌خور می‌باشد. مدل‌های استارت‌خور امکان این را دارند که از راه دور و از طریق ریموت ماشین را روشن کرد. همچنین می‌توان با تنظیم دزدگیر کاری کرد که با بستن سوییچ، ماشین خاموش نشود و زمانی که آخرین درب خودرو بسته شد، خاموش شود. کاربرد مدل‌های استارت‌خور بیشتر در زمستان‌ها است. همان‌طور که می‌دانید در زمستان بهتر است قبل از حرکت چند دقیقه‌ای خودرو را روشن بگذاریم تا گرم شود. با این دزدگیرها می‌توان از راه دور خودرو را روشن کرده تا زمانی که به خودرو برسیم موتور گرم شده باشد.

از قابلیت‌های دیگر دزدگیرهای تصویری باید به این نکته اشاره کرد که در برخی از مدل‌های آن، با دور شدن از ماشین، دزدگیر خودبه‌خود قفل شده و با نزدیک شدن به آن، خودبه‌خود باز می‌شود. با این قابلیت که به آن Keyless گفته می‌شود، دیگر نیازی نیست هر بار ریموت را از جیب یا کیف خود درآورد. البته این قابلیت در اغلب دزدگیرهای سیمکارت‌خور هم مشاهده می‌شود.

از معروف‌ترین دزدگیرهای تصویری می‌توان به دزدگیر ماجیکار، ایزی‌کار و استیل میت اشاره کرد.

دزدگیر ماشین تصویری
دزدگیر ماشین تصویری

 

دزدگیر سیم‌کارت‌خور یکی از بهترین انواع دزدگیر ماشین

می‌توان گفت این نوع از دزدگیرها ترکیبی از دزدگیرهای تصویری و ردیاب(GPS) است و تمامی قابلیت‌های موجود در دزدگیرهای تصویری، به علاوه یک نرم‌افزار که در گوشی شما نصب می‌شود تا موقعیت مکانی لحظه به لحظه خودرو را نشان دهد را دارا می‌باشد.

از این نرم‌افزار که قابلیتی مشابه ردیاب‌ دارد را می‌توان به عنوان ریموت هم استفاده کرد. به‌گونه‌ای که تمام دستورها مثل دستور قفل و باز کردن درب را می‌توان به دزدگیر ارسال کرد. ضمنا با ارسال یک کد دستوری می‌توان خودرو را خاموش کرد. مثلا اگر خودروی شما را دزدیده باشند می‌توانید از راه دور آن را خاموش کنید. اما به منظور جلوگیری از خطر تصادف، این دستور هنگامی اجرا می‌شود که سرعت ماشین از 20 کیلومتر پایین‌تر باشد.

از قابلیت‌های دیگر دزدگیرهای سیم‌کارت‌خور این است که اگر ریموت یا سوییچ شما درون خودرو جا مانده باشد و دزدگیر خودبه‌خود قفل شود، می‌توانید از طریق نرم‌افزار درب‌ها را باز کنید و نگرانی از این بابت نخواهید داشت. ضمنا هنگامی که آژیر دزدگیر به صدا در می‌آید، گوشی شما پیامی دریافت کرده و شما را متوجه خطر خواهد کرد.

از بهترین دزدگیرهای سیم‌کارت‌خور می‌توان دزدگیر سیمکارتل را نام برد.

دزدگیر سمکارت خور
دزدگیر سمکارت خور

 

تفکر اشتباه در رابطه با قفل مرکزی ماشین

اغلب خودروهای امروزی، یک ریموت چسبیده به سوییچ دارند که از طریق آن‌ها می‌توان درب‌های خودرو را باز یا بسته کرد. این قابلیت مربوط به قفل مرکزی آنتن‌دار خودروها است. اما برخی به اشتباه فکر می‌کنند که با داشتن این قفل مرکزی، ماشن‌شان به دزدگیر مجهز شده است. در حالی که هیچ یک از قابلیت‌های امنیتی نظیر آژیر کشیدن، سنسور ضربه و… را ندارد و فقط نقش باز و بسته کردن قفل درب‌ها را ایفا می‌کند. ضمن اینکه این ریموت‌ها نهایتا می‌توانند تا فاصله 2 متری خودرو آنتن‌دهی داشته باشند.

قفل مرکزی آنتن دار
قفل مرکزی آنتن دار

 

نتیجه‌گیری

در نهایت با توجه به تمامی نکاتی که گفته شد، باید تلاش کنید تا بهترین دزدگیر را برای ماشین خود تهیه کنید. ضمن اینکه دزدگیرها همگی از تعداد سیم‌های زیادی تشکیل شده‌اند که هر کدام از آن‌ها مربوط به قسمت خاصی از خودرو مثل سنسور درب‌ها، سنسور فلاشرها، سنسور آژیر، سنسور قفل مرکزی و… می‌باشند. به همین علت برای نصب انواع دزدگیر ماشین باید یک نصاب حرفه‌ای حضور داشته باشد تا با دقت تمام کار را انجام دهد. همچنسن راه‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواید امنیت خودرویتان را بالا ببرید یکس دیگر از راه‌های بالا بردن امنیت خودرو استفاده از دوربین خودرو می‌باشد.

به نظر شما چه راه‌هایی برای افزایش امنیت خودرو وجود دارد؟

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

نکات نگهداری خودرو

نگهداری از خودرو و نکات صحیح فنی یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان خودرو می‌باشد؛ استفاده نادرست از اتومبیل سبب خراب شدن خودرو می‌شود به طور

ادامه مطلب »