پشتیبانی سریع : ۰۹۱۵۷۰۴۴۴۰۴ – ۰۲۱۷۱۰۵۳۸۳۲ 

آفرود چیست و نکات طلایی درمورد آن را بشناسید

آیا ورزش آفرود را می‌شناسید؟! معنی لغوی آفرود چیست ؟

هرساله افراد زیادی جذب این ورزش پر هیجان می‌شوند. آفرود سوارها یک اصطلاح دارند که می‌گویند”بیشتر کارای ماشین خودت را خودت انجام می‌دهی و پول هاتو خرج ماشینت می‌کنی نه سینما و کافی‌شاپ”

معنی لغوی آفرود چیست ؟

آفرود یک واژه انگلیسی است و ترجمه این کلمه در فارسی به معنای خارج از جاده یا بیراهه می‌باشد.

ورزش آفرود چیست ؟

هرچیزی که در شرایط رقابت وجود داشته باشد را می توان ورزش نامید.
ورزش آفرود رانندگی در شرایطی سخت و طاقت فرسا می‌باشد که رانندگان خارج از جاده با یکدیگر مسابقه می‌دهند.

 آفرود چه ویژگی‌هایی دارد

خودرو آفراد باید دارای ویژگی‌هایی از قبیل دو دیفرانسیل، قدرت بدنه بالا و موتور تقویت شده‌ باشد. همچنین رانندگان آفرودی باید دارای قدرت تمرکز، تصمیم گیری و دانش فنی بالایی باشند.

 

خودرو آفرودی
خودرو آفرودی

آفرود به دودسته تقسیم می‌شود:

  1. آفرود و مسابقه
  2. آفرود و طبیعت‌گردی

آفرود و مسابقه

مسابقات آفرود زیر نظر فدراسیون اتومبیلرانی و جهانگردی برگزار می‌شود و مانند همه مسابقات دیگر دارای قوانین خاصی بوده و به برندگان نیز جوایز نفیسی اهدا می‌شود.

مشکلات مسابقات آفرود چیست

مسابقات آفرود نیز همانند سایر ورزش‌ها داری مشکلات بسیاری می‌باشد که از مشکلات این ورزش می‌توان به نبود پیست حرفه‌ای و عدم تامین اعتبار دولتی جهت برگزاری مسابقات اشاره کرد.

البته افرادی که در مسابقات آفرود شرکت می‌کنند امکانات و تجهیزات خودشان را دارند و شخص یا سازمان دیگری برای آن‌ها هزینه نمی‌کند.

آفرود و طبیعت‌گردی

برخی‌ها هم هستند که مسابقه را ملاک کار خود قرار نمی‌دهند و نگاهی متفاوت به این ورزش دارند. این افراد تمایل دارند دل به طبیعت بزنند و از رانندگی و طبیعت لذت ببرند. در حال حاضر افراد زیادی هستند که با خودرو دو دیفرانسیل خود دل را به طبیعت می‌سپارند.

در ایران تورهای طبیعت‌گردی بسیاری فعالیت می‌کنند. البته این تورها نیز قوانین خاص خود را دارد؛ اکثر تورهای آفرود دارای مجوز می‌باشند و مسافرین خود را بیمه حوادث می‌کنند.

این تورها به‌دلیل داشتن هیجان زیاد، علاقمندان زیادی دارد. اگر جزو افرادی هستید که عاشق هیجان هستید به شما پیشنهاد می‎کنم یک‌بار سفر با تورهای آفرود را تجربه کنید و برای خود خاطره بسازید.

هزینه های آفرود

آفرود علاوه بر یک خودرو دو دیفرانسیل، نیازمند هزینه‌های دیگری نیز می‌باشد. ازجمله لوازم جانبی خودرو، که می‌توان به وینچ، وافر، گالن بنزین، دوربین خودرو و… اشاره کرد.

اگر قصد دارید یک خودرو آفرود داشته باشید ابتدا می‌توانید یک خودرو ارزان و معمولی خریده و سپس با تقویت موتور و تجهیزات آفرودی، آن را تقویت نمایید و یا می‌توانید یک خودرو حرفه‌ای گران قیمت بخرید و با هزینه‌ای آن را به یک خودرو آفرودی تبدیل نمایید.

درواقع همه چیز در آفرود به بودجه‌ شما بستگی دارد. حداقل هزینه‌ای که برای یک خودرو آفرودی می‌توانید در نظر بگیرید حدودا 30 میلیون تومان می‌باشد. البته آفرود محدودیتی ندارد و می‌توانید با هر بودجه‌ای به دنیای آفرود پا گذاشته و به بی‌راهه بزنید و تجربه‌ای متفاوت و پرهیجان داشته باشید.

تجهیزات ضروری در آفرود چیست :

وینچ

همانطور که در بالا اشاره کردیم، آفرود سواری خارج از جاده انجام می‌شود پس کاملا طبیعی است که خودرو شما در مکانی گیر کند و دیگر توان حرکت نداشته باشد. شما می‌توانید با استفاده از وینچ به راحتی خودرو خود را که در محلی که گیر کرده است بیرون آورید و به سفر هیجان‌انگیز خود ادامه دهید.

وینچ‌ها شامل دو نوع وینچ گیربکسی و وینچ برقی می‌باشند:

  • وینچ گیربکسی

وینچ گیربکسی به ماشین آفرودی شما متصل می‌شود و توان خود را از ماشین می‌گیرد.

  • وینچ برقی

این وینچ با استفاده از برق، انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کند.

وینچ
وینچ

وافل

وافل نوعی پل می‌باشد که در شرایط خاص مانند زمانی که در بیابان هستید، می‌توانید از آن برای رد شدن از مکانی استفاده کنید.

وافل‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلف می‌باشد و بسته به نوع خودرو دارای جنسی از فلز، کامپوزیت و یا پلاستیک‌های پر استقامت می‌باشند.

وافل
وافل

ابزار تهیه برق

ژنراتور برقی قابل حمل این امکان را به شما می‌دهد که در طول سفر برق مورد نیز خود را تهیه نمایید البته ژنراتورهای قابل حمل قیمت‌های بالایی دارد.

همچنین می‌توانید از اینورتر برای تبدیل برق باتری ماشین به برق 220 ولت، استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که استفاده طولانی مدت از اینورتر در زمانی که ماشین شما خاموش است باعت خالی شدن باطری می‌شود.

دوربین خودرو

در آفرود شما به مکان‌های زیبا و خاصی از جمله کویر، جنگل و مکان‌های متفاوت دیگری سفر می‌کنید که بسیار خاطره انگیز می‌باشد.
ثبت خاطرات در سفر بسیار حائز اهمیت می‌باشد اما نباید به گونه‌ای باشد که افراط یا تفریط صورت گیرد. به عنوان مثال گاهی برخی از افراد زمان خود را بیشتر صرف ثبت خاطرات می‌کنند و هیچ لذتی در طول سفر نمی‌برند و گاهی نیز برخی از افراد انقدر جذب زیبایی اطراف خود می‌شوند که به طور کلی ثبت خاطرات را فراموش می‌کنند و در پایان سفر پشیمان می‌شوند که چرا عکس یا فیلمی از محیطی به آن زیبایی تهیه نکرده‌اند.

بهترین راه‌حل برای ثبت خاطرات سفر بدون دغدغه و همراه با لذت در طول سفر، استفاده از دوربین خودر‌و می‌باشد. با نصب دوربین خودرو می‌توانید هر لحظه از داخل خودرو فیلم‌برداری نموده و لحظات ناب راشکار کنید.

با استفاده از دوربین‌های خودرو از تمام لحظات سفر خود لذت ببرید و تمام خاطرات خود را ثبت کنید و نگران از دست دادن لحظات زیبا سفر خود نباشید.

دوربین نامحسوس وای فای دار خودرو
دوربین نامحسوس وای فای دار خودرو

پمپ باد و کیت پنچری

در برخی از مکان‎ها مانند مسیرهای برفی، کویری و باتلاقی باید باد لاستیک خود را کاهش دهید و در برخی مکان‌ها و شرایط عادی باید فشار باد لاستیک را به اندازه استاندارد تنظیم نمایید، در این شرایط داشتن پمپ باد در خودرو لازم وضروری می‌باشد.

باربند

نصب باربند بر روی خودرو‌های آفرودی لازم و ضروری است زیرا برای سفر، شما باید تجهیزات و وسایل ضروری زیادی را با خود به همراه داشته باشید که از جمله این وسایل می‌توان به زاپاس، مخزن سوخت اضافه، پایه چادر و…  اشاره کرد که همراه داشتن این‌ها فقط با وجود باربند امکان پذیر می‌باشد.

باک سوخت اضافه

ممکن است زمان‌بندی شما در مسافرت، آن‌گونه که می‌خواهید پیش نرود و زمان مسافرت شما طولانی‌تر شود. به عنوان مثال زمانی را فرض کنید که در باتلاق گیر افتاده‌اید، در این‌گونه مواقع همراه داشتن کمی سوخت اضافی، لازم و ضروری است.

 

نتیجه‌گیری

ورزش آفرود علاقمندان زیادی را به خود اختصاص داده است و هرساله افراد زیادی جذب این ورزش هیجانی می‌شوند. برخی از افراد در مسابقات شرکت می‌کنند و برخی دل به جاده می‌زنند و لحظات خاطره انگیزی را برای خود ایجاد می‌کنند.
اگر قصد تجربه سفر آفرودی را دارید حتما وسایل مورد نیاز سفر را تهیه نمایید زیرا یک تجربه متفاوت می باشد و با سفرهای دیگر فرق دارد و داشتن تجهیزات کامل در این سفر یک امر ضروری و مهم می‌باشد.
به نظر شما آفرود چیست؟

فهرست مطالب

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

نکات نگهداری خودرو

نگهداری از خودرو و نکات صحیح فنی یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان خودرو می‌باشد؛ استفاده نادرست از اتومبیل سبب خراب شدن خودرو می‌شود به طور

ادامه مطلب »